1. Okaż zrozumienie i akceptację poprzez: ton głosu, gesty, postawę, wyraz twarzy pozwalający odczuć dziecku, że interesuje Cię co ono mówi.

2. Pytania „otwieracze”:

— „Czym się martwisz ?”

— „Kiedy to się zaczęło…?”

— „Od jak dawna się znacie…?”

— „Jak sądzisz, ile to było warte…?”

3. Powtórz najważniejsze myśli i odczucia dziecka:

— „Zatem chciałabyś, abym cię lepiej traktowała…”

— „Czyli uważasz, że jestem niesprawiedliwa…”

4. Wczuj się w sytuację osoby mówiącej, postaw się na jej miejscu. Spróbuj nazwać uczucia i emocje, które odczuwa mówiący.

— „Wydajesz się być tym rozzłoszczony…”

— „Odnoszę wrażenie, że jesteś zasmucony, tym co się stało…”

— „Chyba jesteś przerażony tym, co teraz może nastąpić…”

— „Wydajesz się być wściekły z powodu tej sytuacji…”

5. Nie stosuj blokad komunikacyjnych – nie doradzaj, nie sugeruj, nie przerywaj — jedynie słuchaj i zachęcaj do mówienia.

— „Proszę, mów dalej.”

— „Dziękuję, że mi to wyjaśniłeś.”

— „Opowiedz mi o tym więcej, chcę być pewna, że rozumiem w czym rzecz.”

— „Dziękuję, naprawdę starasz się to rozwiązać.”

6. Próba podsumowania tego, co dziecko chciało przekazać.

— „Twierdzisz, że najważniejsze dla Ciebie są…”

— „Zatem oczekujesz od niego, że…”

— „Z tego, co powiedziałeś wynika, że chcesz rozmawiać o…”

Pamiętaj — słuchanie wycisza gniew i wzajemną wrogość

Psycholog Bernadetta Habrzyk – Grajewska

Zespół Szkół Integracyjnych we Wrocławiu

Zespół Szkół Integracyjnych we Wrocławiu

Skip to content